Tekort aan vrachtwagenparkeerplaatsen: Wat is er mis gegaan?

Het tekort aan vrachtwagenparkeerplaatsen in Nederland en Europa groeit al jaren. Terwijl chauffeurs vroeger altijd wel ergens een veilige plek konden vinden, is het vandaag de dag toch een enorme uitdaging geworden. Maar hoe is dit probleem ontstaan en waarom zien we hier nog steeds geen structurele oplossing voor?

Schaarste aan parkeerplaatsen en stijgende kosten

Regels en wetten dwingen chauffeurs steeds vaker om gebruik te maken van toegewezen parkeerplaatsen. Industrieterreinen die vroeger nog toegankelijk waren voor overnachtingen, zijn nu vaak verboden terrein. Zelfs bij bedrijven waar chauffeurs laden en lossen, is het tegenwoordig bijna onmogelijk om te overnachten. De parkeerdruk neemt toe, vooral nu de terugkeerplicht is afgeschaft, waardoor vrachtwagens uit het buitenland nog langer onderweg zijn zonder terug te kunnen keren naar hun thuisbasis.

Daarnaast wordt er vanuit de politiek vaak gesuggereerd dat vrachtwagens gebruik moeten maken van betaalde parkeerplaatsen. Maar de realiteit is dat deze plekken schaars zijn en niet altijd bereikbaar binnen de wettelijk toegestane rijtijd. Bovendien zijn de kosten erg hoog en bieden deze parkeerplaatsen vaak weinig rust.

Dagelijks dillemma: doorrijden of foutparkeren?

Elke dag staan chauffeurs voor deze keuze. Of doorrijden door, en een boete riskeren of strafpunten die je 28 dagen (en vanaf 2025 zelfs 56 dagen) blijven achtervolgen, of parkeren op een plek waar het eigenlijk niet mag, met alle veiligheidsrisico’s van dien. Deze situatie zorgt niet alleen voor stress maar zet ook de verkeersveiligheid onder druk.

Terug naar hoe was(en kon)?

De oplossing voor het tekort aan veilige parkeerplaatsen is eenvoudiger dan het lijkt. We moeten terug naar de basis: maak industrieterreinen weer toegankelijk voor vrachtwagenovernachtingen en zorg ervoor dat met name bedrijven openstaan om chauffeurs te laten rusten op hun terrein als dat mogelijk is. Dit zou niet alleen de druk op betaalde parkeerplaatsen verlichten, maar ook bijdragen aan de veiligheid en welzijn van chauffeurs.

Daarnaast moeten we erop aandringen dat personenwagens niet op plekken gaan staan die specifiek bedoeld zijn voor vrachtwagens. Zo kunnen we zorgen voor een eerlijkere verdeling van de beschikbare ruimte en meer rust voor de chauffeurs.

Waar een wil is, is een weg

Het lijkt er vaak op dat het beleid rond parkeerplaatsen vooral gericht is op financieel gewin. Het sturen van vrachtwagens naar dure, betaalde parkeerplaatsen heeft duidelijk de prioriteit, terwijl er simpelweg te weinig van deze plekken zijn om aan de vraag te voldoen. Onze boodschap is duidelijk: welzijn van de vrachtwagenchauffeur gaat altijd boven financieel gewin.

Wat vind jij van het tekort aan parkeerplaatsen voor vrachtwagens?

Heb jij ideeën of ervaringen die je wilt delen over hoe dit probleem beter aangepakt kan worden? Laat van je horen in de reacties en laten we samen werken aan een oplossing voor alle chauffeurs in Nederland en Europa.“Chauffeurs verdienen een veilige en betaalbare plek om te rusten – samen kunnen we dit probleem oplossen!”


Artikel in samenwerking met Vereniging Transportbedrijven Nederland – VTBN en de Vakvereniging HZC


Zie ook:

Waar parkeer ik mijn vrachtwagen of oplegger wanneer ik overnacht? | TransportEffect 24/04/2023

Wederom een petitie over parkeerproblematiek vrachtwagens aan de kamerleden aangeboden | TransportEffect 26/11/2022

Bloedt de aandacht voor de parkeerproblematiek voor vrachtwagens dood? | TransportEffect 7/11/2022

Betaald parkeren vrachtwagens zal de toekomst worden, maar laten we het aub goed regelen in Europa | TransportEffect 01/12/2022

Trucker Jan heeft vanaf nu strafblad, maar is wel boegbeeld voor duizenden chauffeurs

Delen:

Meer berichten

Nieuwe tolweg: de A24/Blankenburgverbinding

Nieuwe tolweg: de A24/Blankenburgverbinding Op 7 december 2024 gaat de A24/Blankenburgverbinding open. Deze nieuwe snelweg verbindt de A15 bij Rozenburg en de A20 bij Vlaardingen. Voor gebruik

Toekomstagenda blijft toekomstmuziek – Waar blijft de actie voor chauffeurs?

De cao-partijen hadden beloofd om in 2023 serieus werk te maken van de Toekomstagenda voor de transportsector. Maar tot nu toe is er weinig van terechtgekomen. Terwijl chauffeurs en werkgevers duidelijke wensen hebben uitgesproken, blijven de afspraken uit. Dit voelt als een gemiste kans voor iedereen die hoopte op een toekomstbestendige cao die inspeelt op de uitdagingen van vandaag.

Stuur ons een bericht

error: Content is protected !!