Toekomstagenda blijft toekomstmuziek – Waar blijft de actie voor chauffeurs?

De cao-partijen hadden beloofd om in 2023 serieus werk te maken van de Toekomstagenda voor de transportsector. Maar tot nu toe is er weinig van terechtgekomen. Terwijl chauffeurs en werkgevers duidelijke wensen hebben uitgesproken, blijven de afspraken uit. Dit voelt als een gemiste kans voor iedereen die hoopte op een toekomstbestendige cao die inspeelt op de uitdagingen van vandaag.

Het probleem: Stilstand in plaats van vooruitgang

Bij de laatste cao-onderhandelingen was de boodschap van chauffeurs luid en duidelijk: meer flexibiliteit, eerlijke toeslagen voor gevaarlijke ritten, een hoger vast loon en betere regelingen voor zwaar werk. Er was zelfs sprake van een moderne aanpak met een minimum-cao en heldere afspraken over staffeltijden en boordcomputer-protocollen.

Maar nu zien we dat al deze punten zijn blijven liggen. Er is nauwelijks vooruitgang geboekt, terwijl er in cao-overeenkomsten al afspraken stonden om de Toekomstagenda uit te werken. Dit geeft niet alleen een gevoel van teleurstelling, maar ook van frustratie bij de chauffeurs die hun stem hebben laten horen.

Wat betekent dit voor jou als chauffeur?

Jij bent de spil van de transportsector, en het is jouw harde werk dat zorgt dat alles blijft draaien. Stel je voor dat je meer flexibiliteit in je werk zou hebben en een beter loon voor het zware werk dat je doet. Hoeveel makkelijker zou dat jouw leven maken? De cao-partijen hebben beloofd om zich hiervoor in te zetten, maar we zien nog steeds te weinig actie.

Denk eens terug aan de laatste keer dat je een gevaarlijke lading vervoerde en geen toeslag kreeg, of wanneer je uren stil stond zonder dat daar compensatie tegenover stond. Dat zijn precies de problemen waar de Toekomstagenda een oplossing voor zou moeten bieden. Maar nu blijft het helaas bij mooie woorden zonder daden.

De oplossing: Werk aan een moderne cao voor de toekomst

Het is tijd dat de cao-partijen hun verantwoordelijkheid nemen en serieus aan de slag gaan met een moderne cao die aansluit bij de behoeften van de sector. Er is behoefte aan flexibele werktijden, betere toeslagen voor risico’s op de weg, een eerlijke salarisstructuur en duidelijke protocollen voor boordcomputers.

Wij vragen de cao-partijen om zich te houden aan hun beloften en samen met chauffeurs en werkgevers te bouwen aan een toekomstbestendige cao. Dit is niet alleen een kwestie van afspraken nakomen, maar ook van respect voor de mensen die elke dag hun beste beentje voorzetten op de weg.

De kracht van jouw stem

Meer dan 1300 chauffeurs hebben tijdens de laatste cao-onderhandelingen hun mening gegeven. Zij hebben precies aangegeven wat er moet veranderen om hun werk beter en eerlijker te maken. Jullie stem is krachtig en mag niet genegeerd worden. De cao-partijen moeten zich realiseren dat ze een verantwoordelijkheid hebben naar jullie toe – niet alleen door te luisteren, maar ook door te handelen.

Laat van je horen!

Wat vind jij van deze situatie? Denk jij dat de cao-partijen hun beloftes moeten nakomen en eindelijk werk moeten maken van de Toekomstagenda? Deel je mening met ons en laten we samen de druk opvoeren om echte veranderingen te realiseren.

Samen staan we sterker!

“De toekomst wacht niet – het is tijd voor actie. Jouw stem kan het verschil maken voor een eerlijke en moderne cao!”

We willen graag jouw ervaringen en ideeën horen. Laat je mening achter in de reacties en laten we samen werken aan een sector die klaar is voor de uitdagingen van de toekomst. Samen kunnen we ervoor zorgen dat de stem van de chauffeur niet alleen gehoord wordt, maar ook serieus wordt genomen!

Delen:

Meer berichten

Nieuwe tolweg: de A24/Blankenburgverbinding

Nieuwe tolweg: de A24/Blankenburgverbinding Op 7 december 2024 gaat de A24/Blankenburgverbinding open. Deze nieuwe snelweg verbindt de A15 bij Rozenburg en de A20 bij Vlaardingen. Voor gebruik

Tekort aan vrachtwagenparkeerplaatsen: Wat is er mis gegaan?

Het tekort aan vrachtwagenparkeerplaatsen in Nederland en Europa groeit al jaren. Terwijl chauffeurs vroeger altijd wel ergens een veilige plek konden vinden, is het vandaag de dag toch een enorme uitdaging geworden. Maar hoe is dit probleem ontstaan en waarom zien we hier nog steeds geen structurele oplossing voor?

Stuur ons een bericht

error: Content is protected !!