Je bent altijd onderweg

Als Eigen rijder moet je van alles regelen. En dat is niet altijd even makkelijk. Vereniging Transportbedrijven Nederland (of in het kort VTBN), begrijpt dat. Daarom helpen we je graag op weg. Lees meer over wat we doen en hoe we je helpen. Heb je vragen, stuur ons dan een berichtje.

De Vereniging Transportbedrijven Nederland (VTBN) is ontstaan om de ondernemers, eigen rijders en KTO professioneel om je bij te staan bij het regelen van alle randzaken waar je in het transport tegenaan loopt. Wettelijke verplichtingen nakomen en veilig en goed kunnen ondernemen is niet altijd vanzelfsprekend. De vereniging is dé professional om jouw eigen inzet tot een succes te maken.

Wij bieden begeleiding van A tot Z, zodat u met opgeheven hoofd jouw werk kunt blijven doen.

informatief

Accijnsvergoedingen

De accijnsvergoeding voor september 2024 is: 01-09-2024 t/m 30-09-2024: 0,1935 EUR De accijnsvergoeding voor augustus 2024 is: 01-08-2024 t/m 31-08-2024: 0,1935 EUR De accijnsvergoeding voor juli 2024 is: 01-07-2024 t/m 31-07-2024: 0,1935 EUR De accijnsvergoeding voor juni 2024 is: 01-06-2024 t/m 30-06-2024: 0,1935 EUR De accijnsvergoeding voor mei 2024 is: 01-05-2024 t/m 31-05-2024: 0,1935 EUR

Lees verder »
rekeningrijden

Enquête: Rekeningrijden voor Beroepsgoederenvervoer

In 2026 wordt in Nederland rekeningrijden ingevoerd voor vrachtwagens, met als doel CO2-uitstoot te verminderen en buitenlandse voertuigen te laten bijdragen aan het gebruik van het Nederlandse wegennet. We zijn benieuwd naar jouw mening als chauffeur in het beroepsgoederenvervoer. Laden…

Lees verder »
toll

Toltarieven vanaf 1 juli 2024 Duitsland

Vanaf 1 juli 2024 wordt de tolplicht ingevoerd voor voertuigen met een technisch toelaatbare maximummassa van meer dan 3,5 ton. De tolplicht geldt alleen voor voertuigen die bestemd zijn voor goederenvervoer of daarvoor worden gebruikt. Voertuigen zijn pas tolplichtig wanneer de technisch toelaatbare maximumassa van het trekkende voertuig boven 3,5 ton ligt. Tariefcalculator toont u

Lees verder »

Vervoersovereenkomst eigen rijder individueel

De vervoersovereenkomst houdt overeenkomstig artikel 8:20 BW in dat de ene partij (de eigen rijder), zich tegenover de andere partij (het transportbedrijf) verbindt zaken te vervoeren. Het maken van een vervoersovereenkomst blijft maatwerk maar houd rekening met de volgende punten. Zo is bijvoorbeeld een goede en juiste tenaamstelling van jouw bedrijf maar ook van jouw

Lees verder »

Wat is er wettelijk geregeld voor de rijtijden

Als u als chauffeur van een vrachtwagen werkt, dan geldt een maximum voor de rijtijden. Ook moet u dagelijkse en wekelijkse rust nemen. In deze periode mag u niet werken of beschikbaar zijn. Maximale totale rijtijd Er gelden regels voor de maximale rijtijd. Dit is de tijd waarin u de vrachtwagen of bus bestuurt. Als

Lees verder »

Algemeen

Waar parkeer ik mijn vrachtwagen of oplegger wanneer ik overnacht?

Vrije parkeerplaatsen voor vrachtwagens worden steeds schaarser in Europa. Industriegebieden zijn vaak .....

Vrachtwagen rijden wanneer je ADHD hebt

Het leven met zo'n stoornis kan voor een chauffeur moeilijk zijn omdat je toch het grootste deel van de tijd alleen zit.

Coverbanden en de risico’s - vervolg

Nog niet zo lang geleden publiceerden wij een artikel waarin we onze zorgen uitten over de coverbanden ....

Zorgen coverbanden steeds vaker voor problemen en lange files?

Banden die na het afschaven van het oude loopvlak van een nieuw loopvlak worden voorzien, noemen wij coverbanden ......

Beroepschauffeur zwaar werk? Zul jij op de wagen je pensioen halen?

Drie jaar geleden werd er nog wel eens over gesproken dat het vak van beroepschauffeur, onder zware beroepen zou .........

Wat bracht 2023 en wat zal de toekomst brengen?

Keer op keer, jaar na jaar, zijn wij bezig om jullie stem kracht te geven. Dit doen we met veel passie en gebaseerd op onze ......

344 gemeenten aangeschreven over laaghangende takken

Het probleem van laaghangende takken blijkt groter dan gedacht. Ook hierin komen wij in actie

Schoner milieu kost geld maar hoe wordt het milieu daar beter van

In het transport worden veel regels opgelegd die je in de portemonnee raken. Wij vragen ons toch af ...........

Chauffeurs buiten laten wachten voor het aanmelden

Tot op de dag van vandaag horen we klachten van chauffeurs die het gevoel hebben onderaan de menselijke ladder te bungelen.

Belgische wegen na zeven jaar kilometerheffing nog steeds drama

Het is algemeen bekend dat de kwaliteit van de Belgische snelwegen zo schrikbarend is dat je bijna een niergordel moet dragen om te voorkomen ....

Drugs/migranten in de wagen? Chauffeur wordt meteen opgesloten

Het verbaast ons telkens weer dat een chauffeur meteen als schuldige wordt bestempeld wanneer in een oplegger migranten of drugs worden gevonden.

Grote transportbedrijven willen chauffeurs uit India en de Filipijnen

Chauffeurs uit niet EU landen halen. Ze hebben geen EU rijbewijs en geen Code 95. Draait het allemaal om de vrachtmarkt kapot te maken of moeten we er blij mee zijn?